عوامل تاثیرگذار در تخم ریزی ماهی های پرورشی

در زمین‌های تخم‌ریزی، ماهی‌های پرورش‌یافته از نظر رقابتی و تولید مثلی پایین‌تر هستند و بیشتر از همتایان وحشی خود آسیب می‌بینند (جانسون و همکاران، 1990؛ فلمینگ و همکاران، 1996، 1997). برای ماهی آزاد اقیانوس اطلس غیر بومی، McGinnity و همکاران. (2004) گزارش کرد که موفقیت کلی در طول زندگی از تخم بارور شده تا بزرگسالان بازگشته 35 درصد کمتر از همنوعان بومی و دامدار است.

در یک آزمایش “کل رودخانه”، فلمینگ و همکاران. (2000) دریافتند که بزرگسالان پرورشی کمتر از یک سوم موفقیت پرورش ماهی قزل آلا بومی را به دست می آورند. میوه آرایی سیب بقای اولیه در فرزندان ماهی های پرورشی کمتر از ماهیان وحشی بود، اما متعاقباً مشابه بود.

در این آزمایش، ماهی های پرورشی بیش از 30 درصد تولید بومی را کاهش دادند و موفقیت باروری در طول عمر ماهیان پرورشی 16 درصد نسبت به ماهی آزاد بومی بود.

حقارت ماهی‌های پرورش‌یافته وابسته به جنس بود، در نرها بیشتر از ماده‌ها مشخص بود و منجر به تلاقی بین ماده‌های پرورش‌یافته و نرهای وحشی شد. مطالعات در یک جریان تجربی نشان داد که به نظر می رسد نرهای قزل آلای قهوه ای کشت شده موفقیت باروری کمتری نسبت به نرهای وحشی دارند، اما اثر مشابهی برای ماده ها یافت نشد.

شواهد تجربی از ماهی قزل آلا اقیانوس اطلس نشان می دهد که تفاوت در تناسب اندام ناشی از ناسازگاری مورفولوژیکی ماده های پرورش یافته است (فلمینگ و همکاران، 1994؛ گراس، 1998)، کمتر فعال بودن، طرز تهیه زیتون سیاه رفتارهای تولید مثل کمتر، ساخت لانه های کمتر، حفظ توده های بیشتری از تخم ها. تخم ریزی نشده، متحمل تخریب بیشتر لانه، کارایی کمتر در پوشاندن لانه، و متحمل مرگ و میر بیشتر تخم ها نسبت به ماده های وحشی.

نرهای پرورشی به اندازه نرهای وحشی سلسله مراتب سلطه را برقرار نمی‌کنند، کمتر محاکمه می‌شوند، ماهی قزل آلا با ماده‌ها در تعداد بیشتری تخم‌گذاری می‌کنند و در تخم‌ریزی‌های کمتری شرکت می‌کنند، و اغلب وقتی ماده‌ها تخم‌های خود را آزاد می‌کنند، اسپرم آزاد نمی‌کنند.

شواهد تجربی نشان می دهد که آنها تنها به درصد کمی از موفقیت باروری نرهای وحشی دست می یابند (فلمینگ و همکاران، 1996؛ ویر و همکاران، 2004، 2005). با این حال، در رودخانه‌ها، نر بالغ از نظر جنسی می‌تواند تخم‌ها را بارور کند حتی اگر نرهای بزرگ بالغ غیرفعال باشند (گارانت و همکاران، 2003؛ ویر و همکاران، 2005).

در ماهی های آزاد دیگر مانند ماهی سالمون کوهو، موفقیت تولیدمثلی برای ماهی های وحشی بیشتر از ماهی های پرورشی است (فلمینگ و گراس، 1992، 1993؛ برجیکیان و همکاران، 1997).

با این حال، موفقیت باروری ماهی های پرورشی ممکن است با افزایش زمان صرف شده در طبیعت افزایش یابد. بهترین زمان مصرف پودر سنجد به عنوان مثال، موفقیت تولیدمثلی ماهی قزل آلا مزرعه‌ای دریایی که به مدت یک سال در طبیعت زندگی کرده است، بین سالمون وحشی و ماهی آزاد پرورشی اقیانوس اطلس است که مستقیماً از قلم‌های خالص گرفته شده است.

  • منابع:
    1. Cultured Atlantic salmon in nature: a review of their ecology and interaction with wild fish
  • تبلیغات: 
    1. با فروش این محصولات درآمد خود را میلیاردی کنید
    2. شیری که با دیدن گاومیش ها به بالای درخت رفت
    3. 10 روش ساده که می تواند رفاه را به خانه شما بیاورد
    4. عکاسی که ثابت کرد ملکه الیزابت زنده است!