بررسی عملکرد سیستم آبیاری بوسیله نوار تیپ

با توجه به محدودیت های بالا در بهره وری آب در استفاده از فن آوری آبیاری، ادبیات برخی از دلایل اساسی را بیان کرده است. آنها شامل موارد زیر می شوند:

تجهیزات آبیاری به گونه ای ترویج می شود که گویی فناوری فی نفسه مزایای مختلفی به همراه دارد، کشاورزان به دنبال به حداکثر رساندن درآمد خالص هستند تا بهره وری آب فی نفسه، واکس سفید فناوری های نوآورانه می توانند مزایای بالقوه کامل را تنها از طریق مشاوره فنی مناسب به دست آورند، و کشاورزان فاقد یک سیستم دانش برای پیش‌بینی اثرات شیوه‌های آبیاری خاص یا برای ارزیابی گذشته‌نگر بازده آبیاری آنها.

اگرچه تحقیقات روش‌های برنامه‌ریزی فنی را برای بهبود مدیریت آب کشاورزی ایجاد کرده است، به دلایل زیادی این روش‌ها چندان مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

یکی از مواردی که اغلب توسط کشاورزان ذکر می شود، عدم وجود منافع [مالی] درک شده نسبت به شیوه های فعلی آنها است که آنها آن را کافی می دانند. سهولت استفاده و هزینه های مربوطه نیز از ملاحظات مهم پرورش دهنده است (FAO، 2012).

توصیه های فنی در مورد برنامه ریزی آبیاری در سطح مزرعه کم استفاده می شود. حداکثر، به طور گذشته نگر به ارزیابی رویکردهای فصلی کمک می کند (همان).

یکی از موانع، دانش ناکافی در مورد سطوح مناسب آبیاری و برنامه ریزی در طول یک فصل رشد است. کشاورزان به طور کلی فاقد کمک کافی برای توسعه و اتخاذ رویکردهای بهتر برای پایداری زیست محیطی هستند، نوعی شیشه کوچک که چیزهای ریز در حالی که اهداف مالی و اجتماعی خود را نیز حفظ می کنند (Pereira et al., 2012: 39). به عنوان مثال، حسگرهای رطوبت زیرسطحی می توانند دانش در مورد نیاز یک محصول به آب را بهبود بخشند.

اما این فناوری محدودیت هایی دارد، هودی بی تی اس بنابراین کشاورزان برای تفسیر اندازه گیری ها به مشاوره فنی نیاز دارند. به عنوان مثال، “حسگرهای رطوبت خاک هنوز هم به راحتی قابل استفاده و یا قابل اعتماد نیستند” (WssTP، 2012: 33).

علاوه بر این، این حسگرها به خوبی با همه انواع خاک سازگار نیستند. هزینه راه اندازی خط تولید نوار تیپ نصب و نگهداری آنها مستلزم بکارگیری کادر فنی متخصص است. همین امر در مورد سنسورهای تاج پوشش نیز صادق است، که کاربرد مناسب آنها محدود به برخی محصولات زراعی و در طول مراحل رشد خاص، دوره های روز و شرایط آب و هوایی است.

  • منابع:
    1. Improving water-efficient irrigation: Prospects and difficulties of innovative practices
  • تبلیغات: 
    1. یک کودک روستایی ثروتمندترین مرد کشور شد
    2. ساخت اولین وسیله ای که با هوش مصنوعی کار می کند!!
    3. زن بارداری با مصرف تخمه ژاپنی باعث رشد جنین شد
    4. تخفیف 80 درصدی شکلات خوری در بازار ایران